Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  گياه شفلرا اميت گياه شفلرا اميت

کشاورزی

چگونه از گياه شفلرا اميت نگهداري كنيم ؟

چگونه از گياه شفلرا اميت نگهداري كنيم؟

گياه شفلرا اميت
شفلرا يكي از محبوبترين گياهان آپارتماني است كه انواع مختلفي دارد و يكي از آنها شفلرا آميت است.دوست نداشتن شفلرا آميت با تنه چوبي بلند و برگهاي پهن و براقش كار سختي است. اگر تا به امروز از گياه شفلرا نگه داري كرده اي، پيشنهاد مي‌كنيم فرصت نگهداري از اين گونه مقاوم را نيز از دست ندهيد. در اين مقاله همراه ما باشيد تا با نگهداري شفلرا آميت آشنا شويد.

با شفلرا آميت بيشتر آشنا شويد:

شفلرا آميت – Schefflera Amate گياهي گرمسيري و شگفت انگيز بومي جنگل‌هاي استراليا، گينه‌نو، جاوا و اندونزي است و چندين سال است كه در ايران نيز طرفداران مخصوص به خود را دارد. آميت گياهي تك شاخه است و مهم ترين تفاوت اين گونه با شفلراي معمولي، برگهاي پهنش است كه آن را به گياه پاچيرا و گياه آراليا نيز شبيه كرده است. اين برگ‌ها در گروه‌هاي چندتايي و به دور يك كاسبرگ رشد مي‌كنند.

شفلرا آميت فرم زيبا و گردي دارد و با افزايش سن به شكل درختي تنومند تبديل مي‌شود. رشد اين شفلرا در داخل خانه كمتر است مي‌تواند تا ارتفاع 2 متر قد بكشد اما در فضاي باز تا ارتفاع 5 متر نيز مي‌رسد.

شرايط نگهداري شفلرا آميت
نور :
نور متوسط غير مستقيم براي اين گياه ​​بهترين گزينه است. مي‌توانيد گياه را در نزديكي يك پنجره رو به شمال قرار دهيد تا نور روز را به خوبي دريافت كند. پنجره هاي شرقي و جنوبي نيز بسته به منطقه اي كه در آن زندگي مي‌كنيد، مكان هاي مناسبي هستند. شفلرا آميت به نور كم نيز مقاوم است اما در صورتي كه نور محيط آن بيش از حد كم باشد، سرعت رشدش كند مي‌شود، فرم زيباي خود را از دست مي‌دهد و به ريزش برگ دچار مي‌شود. در صورتي كه گياه شما به سمت نور رفته و خم شده است بهتر است گلدان آن را بچرخانيد تا صاف بايستد.

آبياري :
مانند بسياري از گياهان آپارتماني، اين گياه نيز به آبياري بيش از حد حساس است و ريشه هاي آن نبايد غرقاب شوند. آبياري بيش از حد شفلرا موجب پوسيدگي ريشه، لكه برگي، قارچي شدن گياه و كپك پودري مي‌شود. اجازه دهيد مابين دو آبياري خاك گياه خشك شود سپس اقدام به آبياري مجدد كنيد. تعداد دفعات آبياري را در روزهاي گرم تابستان بيشتر كنيد و در روزهاي سرد آن را كاهش دهيد.

دما :
يك نكته بسيار مهم در مورد دماي گياهان اين است كه اگر هواي خانه براي شما مطبوع است، مطمئن باشيد براي گياهانتان نيز مطبوع خواهد بود. بنابراين شفلرا آميت در دماي محيط به خوبي رشد مي‌كند. از قرار دادن شفلرا در معرض بادهاي سرد، دريچه هاي تهويه مطبوع و سيستم گرمايش و سرمايش خودداري كنيد.

رطوبت :
شفلراها بومي جنگل هاي باراني گرمسيري و نيمه گرمسيري هستند. بنابراين رطوبت متوسط شفلرا بايد فراهم باشد و معمولا رطوبت محيط براي آنها كافي است. در صورتي كه نوك برگ شفلراي شما خشك مي‌شود به اين معني است كه رطوبت محيط كم است. در اين صورت بايد از يك ظرف آب در كنار گياه استفاده كنيد و رطوبت آن را تامين كنيد. استفاده از جزيره نيز براي تامين رطوبت گزينه مناسبي است.

كوددهي :
شفلرا آميت به كوددهي آنچناني نيازي ندارد. اما بهتر است براي داشتن رشد بهتر و بيشتر، هرسال در فصل رشد يعني بهار و تابستان آن را تقويت كنيد. از كوددهي گياهان در اواخر پاييز يا زمستان خودداري كنيد زيرا زمان استراحت آنهاست. از دادن كود بيش از حد به گياه آميت خود، خودداري كنيد زيرا سبب تجمع مقدار زيادي نمك در خاك مي‌شود و ريشه هاي گياه را مي‌سوزاند.

خاك مناسب :
استفاده از خاك سبك و داراي زهكشي براي اين گياه مناسب است. توجه كنيد كه خاك شفلرا آميت متخلخل و داراي زهكشي بالا باشد تا آب اضافي را از خود عبور دهد و ريشه ها را غرق نكند. خاك و كود آماده و يا پيت ماس براي اين گياه مناسب است.

تعويض گلدان :
بهتر است تعويض گلدان در بهار يا تابستان صورت گيرد اما اگر گياه شما در فصل پاييز يا زمستان به تعويض گلدان نياز داشت، اينكار را حتما در فضاي بسته انجام دهيد.بيرون زدن ريشه ها از سوراخ انتهاي گلدان، بيحال شدن گياه با وجود مناسب بودن تمامي شرايط و رشد كند نشاندهنده زمان تعويض گلدان هستند.

هرس :
دلايل اصلي هرس اين گياه تكثير و يا كنترل سايز آن است.همانطور كه گفته شد شفلرا آميت تا ارتفاع طولي 2 متر و جانبي تا 1 متر در منزل رشد مي‌كند و ممكن است براي فضاي شما بزرگ باشد. در اين مورد بهتر است گياه را هرس كنيد تا در سايز دلخواه شما باقي بماند.


تكثير گياه شفلرا آميت
شفلرا تكثير نسبتا دشواري دارد كه در اكثر اوقات تنها در محيط گلخانه ها نتيجه مثبت به همراه خواهد داشت. ريشه دار كردن قلمه شفلرا در آب يا خاك از رايجترين روشهاي تكثير اين گياه است كه در مقاله تكثير شفلرا به طور مفصل با آن آشنا خواهيد شد.

 

بيماري رايج گياه شفلرا آميت و راه درمان
شفلرا گياه آپارتماني مقاومي است اما در صورتي كه در شرايط مناسبي نگهداري نشود، دچار بيماري مي‌شود. انواع گونه هاي شفلرا مستعد قارچ هستند و در صورتي كه آبياري آنها كمي بيشتر از حد نيازشان باشد، به پوسيدگي ريشه دچار مي‌شوند كه با قهوه اي شدن برگها خود را نشان مي‌دهد. عسلك شفلرا، زرد شدن برگ و ريزش برگ شفلرا نيز از بيماريهاي رايج اين گياه هستند. براي پيدا كردن علت و راه درمان اين بيماريها به مقاله بيماري هاي گياه شفلرا مراجعه كنيد.

 


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/10/17 ساعت: ۱۶ توسط:nahidbahrami :